Oh, at være en madblogger

Der findes ingen fast definition på en ”madblog”. For arrangørerne af Madbloggersymposium 2010, Danmarks første store konference for madbloggere, er det både en udfordring og en kilde til stor glæde.


Af Rasmus Holmgård

O at være et æble,
svulme i rigdom og mag,
suge begærligt i stilken,
slippe en sensommerdag.

Æblet er ikke i tvivl. Men hvad med dig? Er du en ægte madblogger?

Spørgsmålet om, hvad der skal til, for at man kan kalde noget for en ”madblog”, er i virkeligheden sådan et lidt ærgerligt, reduktionistisk og snæversynet ét. Who cares, om noget er en ”madblog” eller en ”sundhedsblog” eller en ”familieblog”, hvis det ellers er fedt at læse?

Men helt ligegyldigt er det alligevel ikke, hvis man har fået den vanvittige idé at organisere en konference for madbloggere. Kan man så deltage, hvis man blogger om mikrobølgeovne? Eller om havebrug. Eller hvad nu, hvis bloggen kun handler om kaffe? Det er smadderspændende og falder bestemt i kategorien ”gastronomi”, men er det en madblog?

LØRDAG DEN 28. AUGUST 2010 løber Danmarks første store konference for madbloggere af stablen i København. Arrangementet hedder Madbloggersymposium 2010, og er en non-profit-event, organiseret af kommunikationsrådgiver Marie Sainabou Jeng og overtegnede, freelancejournalist Rasmus Holmgård.

Marie Sainabou Jeng er kommunikationsrådgiver og arrangør af Madbloggersymposium 2010

Når det er vigtigt for os at indkredse og definere, hvad en madblog er, så er det fordi konferencen finansieres af nogle sponsorer, som får lov til at markedsføre sig over for de deltagende bloggere. Det betaler de 1.000 euro for at få lov til, og derfor er det afgørende for konferencens økonomi og dermed eksistens i det hele taget, at de deltagende blogs har nogle fællesnævnere, som er attraktive for sponsorerne.

Ved at tillade en tematisk bredde i konferencens fortolkning af, hvad en madblog er, kompromitterer vi altså det økonomiske potentiale, fordi der er færre åbenlyse fællesnævnere, som kan appellere til specifikke sponsorer.

Åbenheden kan i værste fald blive den gode sags død.

Rasmus Holmgård er freelancejournalist og arrangør af Madbloggersymposium 2010

PÅ DEN ANDEN SIDE så fandtes gastronomi jo slet ikke som hverken journalistisk eller akademisk disciplin og endnu mindre som folkebevægelse, hvis det ikke var fordi, der netop ER plads til egne fortolkninger af, hvad der gør mad til en vigtig del af tilværelsen.

De forskellige udgangspunkter, interesseområder, formidlingsmetoder, udtryk, vinkler, idéer, strøtanker, lykkestunder og raserianfald er det, som giver den gastronomiske blogosfære en overflod af substans og dynamik.

Diversiteten er selve livsnerven i begrebet ”madblogs” anno 2010, og den er åbenlyst grundlaget for mediets eksplosive popularitet, fordi der er noget for enhver smag. For ethvert teknisk, retorisk, lommefilosofisk og hverdagspraktisk niveau. For børnefamilierne, for overvægtige, for feinschmeckerne, for økohippierne, for veganerne, for mediebrillerne, for de forskrækkede, for hedonisterne, for de ambitiøse og for dem, der bare vil hygge.

Madbloggersymposium 2010 er den første fysiske manifestation af alle de madblogosfæriske genrespræl, men allerede findes der tilløb til synergi, sammenhæng og overblik på sites som Overskrift.dk, Madbevægelsen og ikke mindst Madblogs.dk, der kan prale af den til dato bedste visning af de talrige daglige posteringer.

DIGITALISERINGEN AF KULTURFORMIDLING er en kendsgerning. Og at internetbaseret, brugerdrevet, anarkistisk og ucensureret madkommunikation bliver en væsentlig del af fremtidens mediebillede, kan der næppe herske tvivl om.

Men det er stadig for tidligt at reducere, rubricere og segmentere idéen om ”madblogs” i små kasser af rigtigt og forkert. Alt for meget skønhed kommer ud af de spontane impulser, når bloggere fra Faxe til Frederikshavn sætter kameraet for øjet eller klør ti til tasterne og lader det hele flyde.

Uglet gadekryds eller vaskeægte madblogger? Who cares! Skriv for satan. Skriv!

PS. Det er desværre ikke mig, der har spundet de fine æblestrofer i toppen af indlægget. Det gjorde Frank Jæger i 1949.

Læs mere om Madbloggersymposium 2010 under linket her.

Synes du om dette indlæg?

5 svar til “Oh, at være en madblogger”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Kim Schulz, Kim Schulz. Kim Schulz said: Madblogs.dk: Oh, at være en madblogger http://foodblogs.dk/dt6ouN […]

  2. Kerry siger:

    Jeg glæder migt rigtig meget til at blive inspireret den 28. august 🙂

  3. Lise siger:

    Hej Rasmus,

    Stor tak for et rigtig godt “causeri” – og også tak for at du og Marie tager chancen med den brogede flok i et selvmodsigende, men forhåbentlig udbytterigt arrangement! Det er interessant at læse dine tanker og overvejelser om hele madbloggersymposium-ideen, og jeg glæder mig nu endnu mere til at deltage, fordi du overbeviser mig om, at der er andet og mere på spil end kommercielle interesser. Det handler nemlig, som du skriver, også om kultur. 🙂

    Vi ses!

    Lise

  4. Klidmoster siger:

    Uh, det bliver spændende at møde den blandede skare af madbloggere og lære noget nyt 🙂

  5. MadFar siger:

    Ja det bliver rigtig sjovt at møde de forskellige.
    1000 tak til Rasmus og Marie som har gjort det muligt, det bliver en forhåbentlig udbytterig og inspirerende tur. Vi ses.

    Thomas aka MadFar.dk

Skriv en kommentar